Overunity.com Archives is Temporarily on Read Mode Only!

Free Energy will change the World - Free Energy will stop Climate Change - Free Energy will give us hope
and we will not surrender until free energy will be enabled all over the world, to power planes, cars, ships and trains.
Free energy will help the poor to become independent of needing expensive fuels.
So all in all Free energy will bring far more peace to the world than any other invention has already brought to the world.
Those beautiful words were written by Stefan Hartmann/Owner/Admin at overunity.com
Unfortunately now, Stefan Hartmann is very ill and He needs our help
Stefan wanted that I have all these massive data to get it back online
even being as ill as Stefan is, he transferred all databases and folders
that without his help, this Forum Archives would have never been published here
so, please, as the Webmaster and Creator of these Archives, I am asking that you help him
by making a donation on the Paypal Button above.
You can visit us or register at my main site at:
Overunity Machines Forum

Norwegian Free Energy Think Tank

Started by KSJ2009, September 13, 2009, 01:33:30 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

kurtnorway

Endelig dukker det opp norskere som intereserer seg for den såkalte "free energi"
Har følt meg litt alene en stund her i forumet som jeg har fulgt noen år nå.
Norsk "fri energi" forum høres ut som en kjempegod ide.

Det foregår forferdelig mye interesant her på OU men det som skjer her kan vi likegodt diskutere i et Norsk forum.
Har bygget og testet ut en del klassiske SSG, driver for tiden og bruker denne teknologien (solid state SSG) til å kondisjonere sulfaterte blybatterier.

Ellers arbeider jeg nå med en helt ny ide basert på hva jeg har forstått så langt innfor pm og coiler der ideen er å få mest mulig av den magnetiske fluxen i en roterende rotor med pm til å virke på mest mulig av koppermassen i coilen, det hele koker som vanlig ned til optimal geometri men har også noen tileggsideer på den elektriske siden, er jo ikke noen el-engineer men lever i håpet om å få til noe lell.

Er det noen som følger arbeidet til Ottos versjon av SM's TPU.....veeeeeeldig spenende.

mvh
Kurt

Nabo00o

Hei jeg har også bygget en SSG :D
Og ja, den har begynt å gjennopplive gamle bilbatterier som de andre konvensionelle laderne sa var helt fortapt. Den går også ganske fort rundt til bare å trekke 3 watt + -.
Solid state ville jo antageligvis gjort den mye mer effektiv, men så er det jo også noe i det at motoren går veldig lett rundt for den mengden elektrisitet som blir brukt, akkurat som det skulle være en bi-effekt av ladingen.

Og appropo magnetisk flux så samarbeider jeg med noen folk i fra USA om flere interresange prosjekter.
Problemet for mange av dem var at det var for mye dritt som ble slengt på forumet her, en god del personer som gir blaffen i å samarbeide og bare vil slenge dritt om eksperimentene til andre.

Men ideen var at når vi hadde kommet langt nok privat, og teknologien var moden for resten verden så skulle den slippes ut. Et godt tips hvis du er innterisert kunne vært å søkt om Ecklin. Han lagde både generatorer og motorer som benyttet seg av å forandre veien til den magnetiske fluxen i stedet for å arbeide dirrekte med feltkilden eller spolene. Resultatet var at spolene i generatoren hadde nært til null av "drag" mot rotoren som forandret feltveiene.

Ellers så følgte jeg med en del før i tia på TPU'en, men det det virka egentlig etterhvert litt håpløst.
Det kan jo være at en del personer har vært nært sannheten om den flere ganger, men at all skepsisen og skittsnakking på forumet fikk dem til å gi opp, e veit ikke......

Men uansett så er det veldig mange teknologier faktisk virker, og eksisterer på de fleste feltene av fyssiken som vi veit om, til og med på så simple og enkle ting som pendulum og vannkraft.

Appropo vannkraft, noe som jeg nettop lærte var at sola har aldri brukt varmen sin for Ã¥ direkte løfte opp vannet som damp. NÃ¥r vann fordamper blir det kaldere ( i havet ), men nÃ¥r den kondenserer ( i skyene) sÃ¥ blir det varmere igjen. Ingen varme blir tapt, men vannet blir likevel løftet opp mange hundre meter, fordi massetettheten er nær den samme som luft. Fri energy  ;)

Julian
Static energy...
Dynamic energy...
Two forms of the same.

kurtnorway

Hei Julian

Helt enig at det er en del unødvendig drittslenging i dette forumet og fullt av såkalte "neysayers".
Konstruktiv kritikk derimot er helt på sin plass og ofte nyttig når det kommer fra "læremestere".
Nå er jo det meste av dette forumet fylt med nokså kontroversielle teorier og forsøk så det er forståelig at det blir debatt, skulle bare ønske den var mer konstruktiv.

Debatt eller ikke, jeg finner allefall mye her som pirrer min nyskjerrigheten og hele filosofien med å dele ideer i et åpent forum eller såkalt opensource forum er helt etter min grunnfilosofi, er selv flittig Linux bruker og tilhenger. Linux er jo et OS som bygger på opensource og som faktisk funker ;D

Angående BEDINI SOLID STATE har jeg tilgode å finne noen som faktisk har bygget en praktisk Bedini-lader som har bare det formålet å kondisjonere batterier, bortsett fra Bedinis selskap "RadiantCharge" da, men det er kommerse ladere.
Skulle gjerne sett at vi i et evt norsk forum kunne starte ett slikt prosjekt, imellomtiden funker SSG solid state OK in til videre.

Appropo Norsk forum, har noen sett noe til det ?

Angående Ecklin så er hodet mitt så fullt av ideer for tiden at jeg tror jeg må roe ned litt og heller prøve ut noen av dem før jeg fordyper meg i enda mer teknologi.

Kan prøve og forklare litt nermere om "tight flux" teorien min. Gav den dette navnet bare for å ha noe å henge diskusjonen på senere hvis det skulle vise seg å ha noe for seg :-\

Se for deg en Keppe motor eller Newman motor lignende oppsett der det er to coiler, en oppå og en under, kobblet i serie.

AltsÃ¥, hvis vi tenker oss at et permanent magnetisk felt med en gitt form, la oss si to stk 4x2x1 cm magneter stablet oppÃ¥hverandre med  nord/sør og en aksel imellom. Denne roterer og denne skal ha maximum innflytelse pÃ¥ en statorcoil med en gitt masse, altsÃ¥ coilen er sÃ¥ nærme pm som mulig. Mange vindinger med tynn trÃ¥d, høy volt - lite strøm, samme masse men med tykkere trÃ¥d, lav volt mer strøm. OK, helt elementert, no.
Hvis vi er enige i at hvis vi bytter ut denne pm til en kraftigere pm men samme størrelse, blir det mer strøm og høyere volt, fremdeles elementert, si ifra hvis dette begynner å bli kjedelig, men føler at denne innledningen er viktig.
Men hva skjer når vi bytter ut pm med en større pm med samme flux densitet, da forandrer vi geometrien og effekten vil jeg tro, rotoren blir mer massiv, den trenger mer energi til å roteres + coilen flyttes lengre fra flux senteret fordi diameteren i rotoren er større, no.

Men hva om vi ikke øker diameteren på rotoren men heller øker lengden, da kan en også øke lengden på coilen og koppermassen uten å øke avstanden til flux senteret, resultatet blir at mer magnetisk flux virker på mer koppermasse, to gode ting :)
Så hvis min teori holder vann blir det slik at jo lengre rotor jo bedre, dette gjelder spesielt rotorer med en nordpol og en sørpol.
Dette har i tillegg fordelen med at coilen får en veldig liten dødmasse eller nøytral masse slik som oppstår på enden av rotoren/coilen. i slike oppsett som her forklart.

Da er mitt håpløse ønske at hvis jeg lager to slike oppsett med lang rotor og superkraftige magneter.
En motor med tykke ledninger i coilen kobblet mekanisk til en motor med tynne ledninger i coilen, begge coilene eller coilsettene skal ha omtrent samme masse og vere paralelt kobblet. Timingen til generator i forhold til motor er usikkert men muligens er lik polaritet best, gjenstår å se.
Da er håpet at høyvolt coilen skal gå til ett lavere potensial og produsere overskuddstrøm til motoren som skal drive generatoren.

Sprøtt ikkesant.
Men husk at motoren produserer sin egen elektrisitet også pga sin egen flux i pm'ene, derfor tanken om at det skal bare litt volt til for å overkomme bemf. Det er forøvrig lite bemf i slike luftkjerne coiler i utgangspunktet og slike motorer er ganske effektive allerede iflg Keppe motor team.

Som typisk er så er dette fremdeles bare en teori, jeg har altså ikke testet dette ut ennå, men jeg har iallefall fått til ene rotoren, ikke lett å få superkraftige magneter til å sitte tett side om side med samme pol i samme rettning.
Skal poste bilde av det hele senere, og med forhåpentligvis positive resultater, det er bare det at alt tar tid, og tid er det altfor lite av :'(

Jeg er også av den formening at det er viktig hvordan en vinder coilene.
I alle solenoid coiler som blir elektrisk ladet med DC, oppstår en magnetisk nordpol i en enden og en magnetisk sørpol i andre enden.
De fleste coiler blir vindet/surret tilfeldig eller frem og tilbake til en har oppnådd ønsket koppermasse eller tørner, dette er ikke opptimalt hva angår de magnetiske kvaliteter tror jeg.

Bedre er det å starte fra ene enden og prøve å få surringene adskilt, dvs bygge opp koppermasse/surringer fra den ene enden og så gradvis fylle coilen til den andre enden til den er jevnt fyllt. Dette er noe upraktisk, jeg vet det, men det går an på ett vis.
Dough Consen, som er stadig vekk på YouTube, snakker om dette i ett intrewiev.
En annen måte å gjøre det på er å lage pannekake coiler, og så stable dem oppå hverandre og kobble dem i serie med ett skille-medium imelom lagene, kanskje med plastfolie og aluminiumsfolie for å øke kapasitansen til coilen.

Dette ble ett altfor langt innlegg, men jeg håper noen fikk noe å tygge på, konstruktiv kritikk er velkomment.

hilsen
Kurt 

kurtnorway

Hei Kjell
Har du ett forum oppe å går ?, linken på OU virker ikke

Kurt

Nabo00o

Jeg skjekka forumet ut for en stund siden og det så ikke så ferdig ut da.

Ellers så bruker jeg også linux. Jeg gikk over fra vista til ubuntu via et dual-boot system, så jeg kan bruke begge hvis jeg trenger det.

Ganske interessant det du nævner her, det er absolut ikke alt som er blitt utprøvd ennå, og dokumentert i tilegg.

Noe du burde følge spessielt godt med på med tiden framover er utviklingen med rotoverter teknologien. Hvis du hadde litt tid kunne du prøvd et interessant eksperiment.
Finn en vanelig høytalerspole (med alt som trengs for å lage lyd). Koble den i serie eller parallell med en kondensator for å lage en resonant krets. Send så et signal inn til spolen med den rette frekvensen og sammenlign strømmen den forbuker med lydeffekten den gir ut. Prøv den etterpå i "vanelig" modus uten noen resonant krets og sammenlign da effektiviteten (grovt med lyd vs strøm).

Det finnes masse teknologier der resonanse i en eller anna form brukes til å forsterke kraftkilder.
Et fellestrekk for dem er at hvis det skal virke må de gjør det via paramtriskt oscillasjon.
To-takts oscillatoren er et eksempel.

Julian
Static energy...
Dynamic energy...
Two forms of the same.