Overunity.com Archives is Temporarily on Read Mode Only!

Free Energy will change the World - Free Energy will stop Climate Change - Free Energy will give us hope
and we will not surrender until free energy will be enabled all over the world, to power planes, cars, ships and trains.
Free energy will help the poor to become independent of needing expensive fuels.
So all in all Free energy will bring far more peace to the world than any other invention has already brought to the world.
Those beautiful words were written by Stefan Hartmann/Owner/Admin at overunity.com
Unfortunately now, Stefan Hartmann is very ill and He needs our help
Stefan wanted that I have all these massive data to get it back online
even being as ill as Stefan is, he transferred all databases and folders
that without his help, this Forum Archives would have never been published here
so, please, as the Webmaster and Creator of these Archives, I am asking that you help him
by making a donation on the Paypal Button above.
You can visit us or register at my main site at:
Overunity Machines Forum

Norwegian Free Energy Think Tank

Started by KSJ2009, September 13, 2009, 01:33:30 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Nabo00o

Hei dere, jeg trenger virkelig hjelp til noe, og jeg håper noen kan forklare dette ordentlig til meg....

Altså, tverrsnitt som jeg alltid har forstått det, og som jeg alltid er blitt forklart det, er (som ordet antyder) et snitt på tverr over noe, for eksempel en trestamme. Med andre ord så vil det si diameteren av noe. Det blir vist også brukt mye i metal konstruksjon for å kalkulere hvor mye stress bygning kan tåle osv.

Men..... nÃ¥r vi da begynner Ã¥ snakke om tversnittet av en kabel eller en leder, sÃ¥ er det av en eller annen veldig merkelig grunn blitt byttet om. PÃ¥ alle forumer og steder hvor man kan spørre pÃ¥ nettet, sÃ¥ sier alle at tversnittet av en kabel er arealet!!!  Ikke diameteren..... 

Kan noen som har litt innsikt fortelle meg hvorfor det må være sånn, jeg kan ha bomma på tråd-størrelse nettop av denne grunnen.

Julian
Static energy...
Dynamic energy...
Two forms of the same.

Kokkos

Tror du må skille på teknisk tverrsnitt og areal av tverrsnitt i en leder. Innenfor teknisk tegning er tverrsnitt en gjennomskjæring av objektet fra en gitt vinkel, slik jeg husker det.

Når det gjelder ledere så oppgis en leders areal sett fra det lineære tverrsnittet. Altså arealet av selve lederne om man ser "inn" i en avkappet ledningsstump f.eks. da. Må jo bruke dette for å kunne beregne kapasitet osv.

Nabo00o

Ok tusen takk for svar. Det kan jo på en måte gi mening, ettersom snittet (gitt at det er 90 grader eller perpendikulert til lederen) gir oss arealet...
Ja det har alt å si for strømføringskapasiteten (ikke kraft, siden vi kan øke spenningen ;)

Jeg kjøper kablene og spoltrådene mine hos Elfa, men jeg har blitt litt forvirret over hva de mener med noen av betegnelsene sine. Hvis du ser her: https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=55-503-40&toc=0
Her står det "Ø tråd = 0.5mm"
På eposten jeg fikk fra dem i bestillingen står 0.5mm2 ..... Altså arealet.

Så bare så jeg forstår dette ordentlig, med Ø mener man tvernsittet, som så igjen kan tolkes som arealet? Fordi det står jo Ø = 0.5mm, ikke 0.5mm2!

Takk for all hjelp,
Julian

Static energy...
Dynamic energy...
Two forms of the same.

Kokkos

Ø er betegnelsen på en gitt diameter, ingenting annet. En colaboks har diameter på ca. 6,2cm. Dvs. Ø=62mm.

Nabo00o

Ja det var jo det jeg opprinnelig trodde også. Men så sender Elfa meg da altså en ordebektreftelse hvor det står 0.5 mm2. Men på nettsiden så står det bare Ø = 0.5mm. Problemet er at 0.5 mm i diameter kan ikke gi en overflate på 0.5 kvadratmilimeter, derfor er jeg forvirra....

Kan de har gjordt en feil, eller er det feilinformasjon?

Julian
Static energy...
Dynamic energy...
Two forms of the same.